פורסם ב דיאטה, מאמן כושר אישי, פיתוח גוף, פעילות גופנית

הקשר בין פעילות אירובית ובין כאבי צוואר וראש

על פי המחקר הקליני של הפיזיותרפיסטית אמירה דאהר ממכון הפיזיותרפיה של קופת חולים כללית בקרית טבעון, קיים קשר ישיר בין פעילות אירובית לבין כאבי צוואר וראש. מחקר זה הינו עבודת הדוקטורט של דאהר, ובו נבדקו 139 מבוטחי קופת חולים כללית במחוזות הצפון וחיפה והגליל המערבי.

המחקר בדק את השפעת הפעילות האירובית אותה עשו אנשים הסובלים מכאבי צוואר כרוניים והציג כי יש השפעה חיובית של הפעילות האירובית על הכאבים, לטווח הבינוני והארוך. על פי המחקר אין השפעה מיידית, ולכן חשוב שהמטופלים ימשיכו להתמיד בפעילות האירובית על מנת שיוכלו לראות תוצאות. לאחר חצי שנה ("הטווח הארוך") היו שיעורי דיווח קטנים יותר על כאבי ראש בקרב הקבוצה שכן עסקה בפעילות גופנית, לעומת הקבוצה שלא.

הקשר בין כאבי צוואר וראש ידוע וזאת למרות שמבחינת המבנה האנטומי אין קשר בין עמוד השדרה הצווארי לבין הראש. ובכל זאת אנשים רבים מדווחים על כאבי ראש המופיעים בעקבות כאבי צוואר. כאבי ראש ממקור צווארי מתאפיינים בכאבים באזורים מגוונים כמו הרקות, העורף, המצח, הגבות וארובות העיניים. בדרך כלל הכאב יהיה חד צדדי בעוצמה בינונית עד גבוהה ויכול להימשך גם מספר ימים.

הטיפול העיקרי עבור אלו הסובלים מכאבי צוואר יהיה בדרך כלל פיזיותרפיה, אך במידה וטיפול זה לא עוזר, ואולי גם במקביל, כדאי לפנות גם לטיפול באמצעות פעילות אירובית מתונה. יש לעשות אותה בליווי מקצועי של מאמן כושר אישי.

הסיבות לכאבי צוואר הן מגוונות ויכולות להיות מושפעות מגורמים גנטיים וסביבתיים רבים. הסיבה הנפוצה ביותר לכאבי צוואר היא מתיחת שריר או נקע רקמות רכות, ובעיקר בשריר מרים השכם, השריר הרגיש ביותר לפציעה. הוא ממוקם בחלק האחורי הצדדי של הצוואר והוא עלול להימתח בפעולות יומיומיות פשוטות כמו שינה בתנוחה לא טובה, פציעה ספורט או תנועה חדה ופתאומית.

סיבה נוספת לכאבי צוואר היא בעיות פיזיולוגיות בעמוד השדרה הצווארי, למשל פריצת דיסק בצוואר, מחלת דיסק ניוונית של הצוואר, דלקת מפרקים ניוונית של הצוואר ועוד. סיבה נוספת יכולה להיות דלקת קרום המוח או זיהום. מקרה זה הוא נדיר יותר, אך עלול לקרות.

כאמור, צוואר כואב עלול להוביל לכאבי ראש קלים עד חמורים. את כאבי הצוואר אפשר לפתור על ידי פיזיותרפיה זמנית או קבועה, אך יש גם תרגילים פשוטים העשויים לעזור לכם במקרה שהתעוררתם עם צוואר תפוס: שחרור צידי של הצוואר (נעשה על ידי משיכת הראש הצידה לכיוון הכתף), מתיחת העורף (נעשה על ידי משיכת הראש קדימה לכיוון החזה), מתיחת הצוואר והגב האחורי (נעשה בעמידה על ידי משיכת הידיים אחורנית), מתיחת גשר (נעשה על ידי תנוחת הגשר, כאשר הידיים מונחות על הרצפה משולבות מתחת לגב).

גם את התרגילים הללו וגם פעילות אירובית סדירה, יש לבצע לאחר התייעצות עם מאמן כושר אישי ופיזיותרפיסט.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s